Een arbeidskundige achtergrond vergemakkelijkt het gesprek over beperkingen versus functiebelasting
30-04-2022- RedactieMet Reliance HR Solutions krijg je grip op jouw personeelszaken. Naast ondersteuning in personeelsadministratie en advies bij casuïstiek, heeft Reliance HR Solutions veel ervaring met verzuim en zijn ze gespecialiseerd als arbeidsdeskundige. Verzuim kunnen ze aanpakken vanuit verschillende invalshoeken. Senior HR Professional en Register Arbeidskundige bij Reliance HR Solutions Norbert Dolstra vertelt er meer over.
Hoe ondersteunen jullie werkgevers op het gebied van ziekteverzuim en re-integratie van medewerkers?
"We begeleiden zieke werknemers van werk naar werk, de zogenaamde 2e spoor trajecten. Vaak begeleiden werkgevers het 1e spoor zelf, maar sporadisch worden we ook voor deze begeleiding gevraagd."
Waarin onderscheidt Reliance HR zich? Wat is jullie manier van aanpak?
"Naast de begeleiding in 1e en 2e spoortrajecten, nemen we arbeidskundige onderzoeken af. Dat is een voordeel van mijn scholing als arbeidskundige. Zelf heb ik meer dan 25 jaar werkervaring in het HR-werkveld. Daardoor kan ik me gemakkelijk verplaatsen in de visie van de werkgever, maar tegelijkertijd werknemers heel breed adviseren, coachen en informeren over juridische aspecten en de sociale wetgeving. Bij re-integratie is het van belang dat medewerkers goed begrijpen wat de consequenties zijn in het geval het een WIA-traject wordt. Dat heeft namelijk financiële gevolgen voor de medewerker. Het voordeel van mijn achtergrond als arbeidskundige is dat ik makkelijker met de medewerker kan praten over beperkingen versus de functiebelasting. Ik merk dit ook in mijn overleggen met de bedrijfsarts."
Waarmee gaan jullie aan de slag bij 2e en 3e spoor re-integratie, hoe bieden jullie ondersteuning aan zowel de werkgever als werknemer?
"Een 2e spoor traject is te omschrijven als een loopbaantraject waarbij we medewerkers begeleiden om passend werk te verkrijgen. Dat kan zowel bij de eigen werkgever zijn, als bij een andere werkgever. Zo'n traject begint bij de oriëntatie: Wat is passend werk voor deze medewerker en wat vindt hij of zij leuk? We doen bijvoorbeeld verschillende testen, zoals een interessetest en een persoonlijkheidstest. Zodra de medewerker in staat is om te solliciteren, bieden we begeleiding bij het opstellen van een cv en sollicitatiebrieven en de zichtbaarheid op sociale media."
En wat als medewerker wordt ontslagen, wat zijn de kansen op de arbeidsmarkt?
"Bij ontslag kan gebruik gemaakt worden van een outplacementtraject. Dit is in hoofdlijnen te vergelijken met een re-integratietraject, alleen het startpunt is anders. De medewerker is namelijk niet ziek. Het gaat hierbij dus ook om het vinden van passend werk, maar meer vanuit het willen in plaats van het kunnen."
Jullie werken met meerdere specialisten, is er bij een case altijd een vast contactpersoon of hoe ziet dat traject er uit?
"Elk traject heeft één mobiliteitsadviseur die het traject van A tot en met Z begeleidt."
Terug naar blog