Met ingang van 1 maart 2022 konden mensen een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming voor een opleiding om hun positie op de arbeidsmarkt te versterken. Per jaar zijn er vijf aanvraagrondes. Bij deze eerste ronde was het budget al na drie dagen op. Naar schatting hebben tot nu toe zeker 35.000 mensen een aanvraag ingediend.
Het STAP-budget is een landelijke regeling vanuit de overheid. Het UWV voert deze regeling namens de overheid uit. Werkenden en werkzoekenden kunnen zich bij het daarvoor opgerichte digitale portaal melden om hierop aanspraak te maken. Per persoon kan er één keer per jaar een aanvraag worden ingediend met een maximum van € 1.000 (zolang er budget is). Het STAP-budget wordt direct aan de opleider uitgekeerd.
Voor het jaar 2022 is er € 160 miljoen beschikbaar. Dit budget is verdeeld over 5 aanvraagperiodes. Hiermee kunnen ruim 160.000 personen scholing volgen. Voor 2023 wordt dit budget verhoogt tot 200 miljoen euro verdeeld over 6 tijdvakken.
Bij deze eerste ronde hebben zo'n 35.000 mensen een scholingssubsidie toegekend gekregen. Bij het openen van het loket op dinsdag 1 maart liep het direct al storm. Er ontstond tijdens de piek een wachtrij van 70.000 mensen waarbij technische storingen het proces bemoeilijkte. Dit leidde tot veel klachten. Bij de volgende ronde, die op 1 mei start, zal het UWV deze storingen proberen voor te zijn.
Opvallend was ook dat achteraf bleek dat het juist de kansrijkere burgers waren die succes hadden met het aanvragen van deze subsidies. Directeur bij UWV, Tof Thissen, vertelde hierover in het NOS Radio 1 Journaal eerder deze maand. Voor de volgende ronde zijn er wel maatregelen getroffen om juist die mensen te helpen met het aanvragen van een opleidingsbijdrage die minder kansen op de arbeidsmarkt hebben.
"In de komende periodes houden we geld apart voor mensen die minder makkelijk digitale de weg weten te vinden naar het STAP-budget", zegt Thissen. Die kunnen vanaf de volgende ronde terecht bij vestigingen van het UWV om het STAP-budget aan te vragen.
Terug naar blog