KLM gaat virtual reality (VR) inzetten voor het re-integreren van zieke medewerkers. Voor het personeel van de luchtvaartmaatschappij is de drempel om te gaan werken soms letterlijk te hoog. De VR-bril leidt tot verrassende inzichten die in het re-integratieproces verschil kunnen maken.
Medewerkers van KLM vinden het terugkeren naar de werkvloer vaak extra spannend. "Je kunt op 10.000 voet hoogte namelijk niet zeggen, het valt tegen ik ga toch maar eerder naar huis", zegt Marion Leguijt, hoofd cabinemedewerkers bij KLM. Met behulp vaneen VR-bril kan een medewerker een hele werkdag beleven zonder maar één voet in het vliegtuig te zetten. Van het inchecken van bagage tot en met het opstijgen en van het werk aan boord tot uiteindelijk de aankomst bij het hotel, in een VR-omgeving kan de medewerker een complete werkdag doorlopen. Zo ontstaat een tool die precies in kaart kan brengen waar collega's vastlopen in hun re-integratie. Volgens Leguijt worden mens en technologie in deze vorm op een verantwoorde manier samengebracht.
De VR-omgeving werd langere tijd getest door stewardess Bouchra Echtaibi toen ze langdurig ziek was. Bij haar bleek de spanning niet in de lucht maar juist bij de aankomst in het hotel te zitten. "Voor mij wat dat echt het moment waarop ik me alleen voelde en dat maakte me angstig. Samen met een psycholoog heb ik dit aangepakt en heb ik het vertrouwen weer in mezelf gevonden", vertelt ze. Volgens KLM moet de VR-bril gezien worden als een aanvulling op het re-integratietraject waarmee beoordeelt kan worden of iemand daadwerkelijk klaar is voor re-integratie. Naar eigen zeggen is de luchtvaartmaatschappij de eerste ter wereld die langdurige zieke medewerkers met behulp van VR-technologie helpt terug te keren naar de werkvloer.
Terug naar blog