Uit de Miljoenennota wordt duidelijk dat het kabinet de WIA wil vereenvoudigen. Dit is in lijn met het adviesrapport van OCTAS en de plannen van van het vorige kabinet. Verder zijn er relatief weinig plannen op het gebied van re-integratie, verzuim en sociale zekerheid.
Het kabinet wil de WIA vereenvoudigen in lijn met de aanbevelingen van de OCTAS-commissie. In de Miljoenennota staat: "We willen een arbeidsongeschiktheidsstelsel waarin bestaanszekerheid en vertrouwen centraal staan en een stelsel dat toekomstbestendig, betaalbaar en uitvoerbaar is." Tegen het einde van het jaar komt het kabinet met voorstellen voor de uitwerking van OCTAS. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het terugdringen van de mismatch tussen vraag en aanbod van sociaal-medische beoordelingen. Het kabinet noemt in dat kader de maatregel 'Praktisch beoordelen' en de invoering van de sociaal-medische centra bij het UWV als voorbeelden.
Het lijkt erop dat de vereenvoudigde WIA-beoordeling voor 60-plussers in 2025 niet wordt verlengd, aangezien hierover in de Miljoenennota niets wordt medegedeeld. Bij deze regeling kn de arbeidsdeskundige de WIA-beoordelingen doen zonder dat er een verzekeringsarts ingeschakeld hoefd te worden. Daarmee zou deze buitenwettelijke maatregel voor 60-plussers komen te vervallen per 31 december 2024. Dat betekent concreet dat vanaf 1 januari 2025 de kosten van WGA-instroom weer aan grote werkgevers wordt doorbelast. Dit geldt zowel voor publiek verzekerde werkgevers (Whk-premie) als eigenrisicodragers WGA.
In het Hoofdlijnenakkoord staat het voornemen om de WW te vervormen. Daarbij kan gedacht worden aan het verlengen van de opzegtermijn in de arbeidscontracten gecombineerd met de poortwachterstoets WW en/of een verkorting van de WW-duur van 18 maanden. Vanaf 1 januari 2026 wordt het Loonkostenvoordeel voor oudere werknemers afgeschaft. Het wetvoorstel Vereenvoudiging Banenafspraak waarin o.m. loonkostenvoordelen worden verruimd, zal ingaan per 1 januari 2026 in plaats van 1 januari 2025.