Het bedrag dat een werknemer gemiddeld per dag verdient. Het wordt berekend door het bruto maandloon te delen door het aantal dagen werkdagen in de maand. Het dagloon geldt als basis voor de uitkering die iemand ontvangt. Het dagloon wordt door werkgevers aan de Belastingdienst doorgegeven.
Derde spoor volgt wanneer een werknemer met een WGA-uitkering uit dienst treedt en de werkgever eigen risicodrager is.
Een tussentijds oordeel van het UWV dat je kunt aanvragen als bijvoorbeeld de re-integratie vastloopt.
Een landelijk register beheerd door het UWV waarin alle mensen staan die vallen onder de banenafspraak.
Bij 1e spoor re-integratie wordt ingezet op passende arbeid voor de werknemer bij de huidige werkgever.
Terugblik werkgever en werknemer op de re-integratieactiviteiten aan het eind van het eerste ziektejaar.
De werkgever kan eigenrisicodrager zijn voor de WGA of de Ziektewet. Bij eigenrisicodragerschap betaalt de werkgever zelf de uitkeringen bij ziekte en verzorgt tevens de re-integratie.
Werknemers die aan het einde van het dienstverband ziek uitstromen naar de Ziektewet.
Een slotdocument in het re-integratieproces waarin werknemer en werkgever hun mening geven over het verloop van de afgelopen twee jaar.
ERD staat voor eigenrisicodragerschap. Zo kan een werkgever ervoor kiezen om de ziektewetuitkering zelf te betalen aan een werknemer voor wie geen plicht meer tot loondoorbetaling bij ziekte bestaat.
Via een FML brengt een verzekeringsarts van het UWV de mogelijkheden en beperkingen van een werknemer in kaart.
Een verzekering voor arbeidsongeschiktheid. De gedifferentieerde premie Werkhervattingskas kent drie componenten: gedifferentieerde premie WGA-vast; gedifferentieerde premie WGA-flex en de gedifferentieerde premie ZW-flex.
Een bedrijfsarts kan het oordeel GBM afgeven als re-integratie niet mogelijk blijkt te zijn.
Het toetsen van de arbeidsmogelijkheden van een medewerker op de arbeidsmarkt.
Bedrijfsartsen leggen de belastbaarheid vast in een Inzetbaarheidsprofiel (IZP), vergelijkbaar met een FML.
De IOAW-uitkering is een aanvulling op het (gezins)inkomen tot bijstandsniveau. Wie geboren is voor 1 januari 1965 komt in aanmerking voor een IOAW-uitkering.
Een ondernemer die stopt vanwege onvoldoende inkomsten uit eigen bedrijf komt in aanmerking voor een IOAZ-uitkering.
Wie 60 jaar of ouder is maar de AOW-leeftijd nog niet heeft bereikt, komt na de WW-uitkering in aanmerking voor een IOW-uitkering op basis van de Wet Inkomensvoorziening Oudere Werklozen.
edoeld om mensen met een ernstige psychische aandoening te helpen met het verkrijgen en het behouden van betaald werk.
IRO staat voor Individuele Re-integratie Overeenkomst, sinds 2016 vervangen door Werkfit Maken en Naar Werk.
Een IVA-uitkering is van toepassing als er niet of nauwelijks gewerkt kan worden en de kans op herstel gering is. De Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten maakt onderdeel uit van de WIA.
Het opsplitsen van bestaande functies om banen te creëren voor mensen met een beperking.
Een jobcoach helpt bij het goed laten functioneren van de terugkerende werknemer op de werkvloer.
KMR staat voor Kader Methodisch Re-integratie en heeft als doel om professionals van het UWV op een systematische wijze de cliënt met een gesprek in beeld te brengen.
Met het begrip 'langdurig werklozen' worden mensen bedoeld die twaalf maanden of langer geen werk hebben.
De werknemer heeft bij ziekte gedurende 104 weken recht op in ieder geval 70% van het loon wat is vastgelegd in het Burgelijk Wetboek.
Jaarlijkse tegemoetkoming voor werkgevers die 1 of meer werknemers in dienst nemen uit doelgroepen die moeilijk aan het werk komen. Voorbeelden zijn oudere werknemers met een uitkering en werknemers met een arbeidsbeperking.
Als een werknemer niet verschijnt bij een oproep van de bedrijfsarts, dan mag overgegaan worden tot loonopschorting. Zodra de werknemer wel verschijnt dan wordt het niet ontvangen loon met terugwerkende kracht vergoedt.
Een sanctie van het UWV wanneer een werkgever of werknemer te weinig re-integratie-inspanningen hebben verricht.
Alle brutobetalingen van de werkgever bij elkaar opgeteld. De loonsom is relevant voor de WGA-premie die de werkgever moet betalen.
Loonstop
Als een werknemer niet meewerkt aan het re-integratietraject dan kan de sanctie van een loonstop ingezet worden. Er wordt dan geen loon betaald. Het loon wordt weer betaald als medewerker meewerkt aan de re-integratie maar het niet ontvangen loon hoeft niet met terugwerkende kracht vergoed te worden.
Loonverlies
De arbeidsongeschiktheid wordt vastgesteld op basis van het loonverlies, het loon dat een werknemer door ziekte of handicap minder kan verdienen dan voor de ziekte.
Loonwaarde
De waarde van de arbeid die iemand nog kan uitvoeren.
Loonwaardebepaling
Een onderzoek waarbij de loonwaarde van een werknemer met een arbeidsbeperking wordt gemeten ten opzichte van een werknemer zonder beperking.
NVAB
Beroepsorganisatie van Bedrijfsartsen.
No-riskpolis
Een no-riskpolis is bedoeld om werkgevers te stimuleren om iemand met een arbeidsbeperking in dienst te nemen en de financiële risico's bij een mogelijke ziekte te beperken.
Novag
De beroepsvereniging en vakbond van de verzekeringsartsen van het UWV.
Octas
Octas staat voor Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstels. Octas is opgericht om onderzoek te doen naar het arbeidsongeschiktheidsstel en verbeterpunten aan te dragen.
Onbenut arbeidspotentieel
Werklozen en deeltijdwerkers die willen werken afgezet tegen alle 15- tot 75-jarigen in Nederland.
Open spreekuur
Het open spreekuur biedt werknemers de gelegenheid om preventief naar de bedrijfsarts te gaan voor problemen met de gezondheid in relatie tot het werk.
Participatie interventie
Een dienst van het UWV gericht op het activeren van cliënten wanneer Werkfit Maken nog een stap te ver is.
Participatieladder
Met de participatieladder wordt de ontwikkeling die mensen hebben doorgemaakt in beeld gebracht in relatie tot de afstand tot de arbeidsmarkt. De participatieladder kent zes treden: geïsoleerd, sociale contacten buitenhuis, deelname aan georganiseerde activiteiten, onbetaald werk, betaald werk met ondersteuning en betaald werk.
Participatiewet
De Participatiewet is bedoeld om mensen met een arbeidsbeperking zoveel mogelijk bij een reguliere werkgever te laten werken.
Persoonsgebonden Re-integratie Budget (PRB)
Met een PRB via de gemeente kan een werkzoekende zelf de re-integratie vormgeven.
Plan van Aanpak
Het Plan van Aanpak dat uiterlijk in de 8e week van ziekte wordt opgesteld, beschrijft op basis van het overleg tussen werkgever en werknemer hoe de re-integratie eruit komt te zien.
Poortwachterscentrum
Ontwikkeld door het bedrijfsleven waarbij wordt ingezet om zelf de re-integratie te verzorgen.
Poortwachterstoets WW
Na drie maanden beoordeelt het UWV of er voldoende is gedaan om weer aan het werk te komen. Mochten de gemaakte afspraken niet zijn nagekomen, dan kan het UWV korten op de WW-uitkering.
Preventiemedewerker
Een preventiemedewerker houdt zich bezig met gezond en veilig werken binnen de organisatie in samenwerking met de bedrijfsarts of de arbodienst. Elk bedrijf moet een preventiemedewerker hebben.
Probleemanalyse
De werkgever zorgt voor een Probleemanalyse als een werknemer ziek is en langdurig verzuim dreigt. Uiterlijk in de zesde week van ziekte wordt vastgesteld door de bedrijfsarts of de arbodienst.
Quick start
Een aanvulling op de Werkwijzer Poortwachter die in grote lijnen de stappen beschrijft die de werkgever moet zetten bij de re-integratie van een arbeidsongeschikte werknemer.
Re-integratiedossier
Het Re-integratiedossier vormt de basis voor het re-integratieverslag waarin de vorderingen van de re-integratie worden vastgelegd.
Re-integratiemiddelen
Aanpassingen op het werk waardoor een re-integratiekandidaat sneller aan de slag kan. Voorbeelden zijn een aangepaste werkplek, vervoersvoorzieningen of kinderopvang.
Re-integratieplan
Het re-integratieplan vormt de basis voor het re-integratietraject en beschrijft wat er nodig is om de werknemer te laten re-integreren.
Re-integratieverslag (RIV)
Benodigd voor de aanvraag van een WIA-uitkering wordt de RIV opgemaakt aan het eind van het re-integratietraject. Het UWV beoordeelt via de RIV of de werkgever voldoende heeft bijgedragen aan de re-integratie van de werknemer.
Re-integratievoorziening
Re-integratiebegeleiding van de gemeente die is gericht op het leren van vaardigheden, het opdoen van werkervaring of het voorkomen van isolement. Voorbeelden van re-integratievoorzieningen zijn de loonkostensubsidie, de no-risk polis en de jobcoach.
Restverdiencapaciteit
De restverdiencapaciteit die wordt bepaald door het UWV, drukt het percentage uit van hoeveel een arbeidsongeschikte werknemer nog kan verdienen na ziekte. De hoogte van de WIA-uitkering kan zo worden bepaald.
RIV-toets
Met de RIV-toets bepaalt het UWV of de werkgever en de werknemer voldoende re-integratie-inspanningen hebben verricht in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter.
SFB-status
Met deze status (structurele functionele beperking) kun je na bekrachtiging door een verzekeringsarts in aanmerking komen voor verschillende voorzieningen van het UWV. Doelgroepen vormen WAJONG, WIA, WAO, WSW, een DSM-IV diagnose en mensen die speciaal onderwijs hebben gevolgd.
SMZ
SMZ staat voor de UWV divisie Sociaal Medische Zaken.
Sociaal-medische beoordeling
Bij het aanvragen van een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen werknemers een sociaal-medische beoordeling van de verzekeringsarts en de arbeidsdeskundige om vast te stellen of ze recht hebben op een uitkering en welk werk verricht kan worden.
Sociaal ontwikkelbedrijf
SW-bedrijven helpen mensen met een arbeidsbeperking bij het vinden van een baan.
Sociale activering
Een instrument voor kandidaten die nog niet toe aan zijn aan een regulier dienstverband. Het doel is participatie in de samenleving en werkervaring opdoen om de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen.
Stichting van de Arbeid (StvD)
Gericht op arbeidsmarktproblematiek, sociale zekerheid, klokkenluiders en ontslagwetgeving is StvD een overlegorgaan van sociale partners, werkgevers en werknemers.
Toeslagenwet
De Toeslagenwet (TW) moet ervoor zorgen dat iedereen in ieder geval kan leven op sociaal minimum niveau. De TW wordt uitgevoerd door het UWV.
Tweede spoor re-integratie
Het begeleiden van een medewerker naar werk buiten de organisatie na langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid als er geen mogelijkheden binnen de huidige organisatie blijken te zijn. Tweede spoor re-integratie is wettelijk verplicht conform de Wet Verbetering Poortwachter.
Urenbeperking
De urenbeperking geeft aan hoeveel mensen nog kunnen werken en is bepalend voor het arbeidsongeschiktheidspercentage.
UWV
Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) houdt zich bezig met o.m. de uitvoer van werknemersverzekeringen en de re-integratie van werklozen en arbeidsongeschikten.
Vangnetters
Werknemers die geen recht hebben op loondoorbetaling bij ziekte. Voorbeelden zijn WW-ers, werknemers met een contract voor bepaalde tijd of zieke uitzendkrachten.
Vaststellingsovereenkomst
Bij het beëindigen van de arbeidsovereenkomst kunnen werkgever en werknemer een vaststellingsovereenkomst overeenkomen. De toestemming van het UWV of de kantonrechter is dan niet benodigd.
Verzekeringsarts
Een verzekeringsarts stelt vast of iemand beperkt wordt in zijn functioneren als gevolg van ziekte of een gebrek. Verzekeringsartsen werken vooral voor het UWV; een kleinere groep is werkzaam voor verzekeringsmaatschappijen.
Verzuimregelement
Beschrijft de stappen en verplichtingen die de werkgever en de werknemer bij verzuim moeten volgen. Het verzuimregelement is gebaseerd op de Wet Verbetering Poortwachter.
Volledig en duurzaam ongeschikt
Wie volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is, komt in aanmerking voor een IVA-uitkering. 'Volledig' betekent hier dat je door je ziekte of handicap niet meer dan 20% van je laatste loon kunt verdienen. Met 'duurzaam' wordt bedoeld dat de kans op herstel minimaal is.
Voortgangsgesprek
Tijdens de re-integratie bij ziekte hebben werkgever en werknemer minimaal één keer in de 6 weken een voortgangsgesprek. Daarbij wordt besproken hoe het gaat en in hoeverre het Plan van Aanpak moet worden aangepast.
WAB
De Wet Arbeidsmarkt in Balans heeft als doel de verschillen tussen flex en vast kleiner te maken. Het gaat dan bijvoorbeeld om de verplichtingen van werkgevers bij arbeidsongeschiktheid en ziekte, het stimuleren van duurzame arbeidsrelaties en de positie van zelfstandigen.
Wajong
De Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten is gericht op mensen vanaf 18 jaar die door ziekte of handicap niet kunnen werken.
WAO
De Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering was bedoeld voor werknemers die langdurig ziek of gehandicapt zijn. Op 29 december 2005 werd deze wet vervangen door de WIA.
Werkhervattingskas (Whk)
De Whk maakt deel uit van de werknemersverzekeringen waarvoor werkgevers een werknemershervattingskas-premie afdragen. Hiervan worden de loonkosten van zieke of arbeidsongeschikte werknemers betaald.
Werkinstrumenten
Vrijwilligerswerk en proefplaatsingen zijn voorbeelden van werkinstrumenten.
WAZ
De Wet Arbeidsongeschiktheidsverzekering Zelfstandigen was een verplichte Nederlandse verzekering voor ondernemers gedurende 1998-2004. Op basis van de WAZ hadden ondernemers recht op een uitkering van maximaal 70% van het minimumloon bij arbeidsongeschiktheid.
Werknemersverzekering
Beschermt mensen in loondienst tegen inkomensverlies, zoals bij werkloosheid of ziekte. De premie voor deze verplichte verzekering wordt betaald door de werkgever.
Werkervaringsplek
Een werkervaringsplek is een tijdelijke werkplek waar de kandidaat onder begeleiding kan werken. Dit wordt bijvoorbeeld ingezet om de kandidaat werkritme op te laten doen of om vaardigheden in kaart te brengen.
Werkwijzer Poortwachter
De Werkwijzer Poortwachter helpt werkgevers, re-integratiebedrijven, bedrijfsartsen en arbodiensten in de begeleiding en re-integratie van zieke of arbeidsongeschikte werknemers.
Wet BeZaVa
Ingevoerd op 1 januari 2013 staat de Wet BeZaVa voor Wet Beperking Ziekteverzuim en Arbeidsongeschiktheid Vangnetters. Ook bekend als Modernisering Ziektewet. Aangescherpt in 2017 is BeZaVa bedoeld voor zieke medewerkers die geen werkgever hebben.
Wet Verbetering Poortwachter (WVP)
De WVP (van start gegaan in 2002) is bedoeld om langdurig ziekteverzuim tegen te gaan. De Wet Poortwachter is feitelijk een stappenplan voor de eerste twee ziektejaren van een werknemer. De werkgever is daarbij volledig verantwoordelijk voor de verzuimbegeleiding en de re-integratie. De werknemer op zijn beurt is verplicht om constructief mee te werken.
WGA
WGA staat voor Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten. Je komt in aanmerking voor een WGA-uitkering bij twee jaar ziekte of langer met voldoende perspectief om te kunnen werken.
WIA
Wie door ziekte of een arbeidshandicap niet of minder kan werken komt in aanmerking voor de WIA: Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen. De WIA-uitkering kan na 2 jaar ziekte aangevraagd worden indien 65% of minder verdiend kan worden van het oude loon. De WIA kent twee soorten uitkeringen: WGA-uitkering en IVA-uitkering.
WIA-maandloon
Het WIA-loon, bepaald op basis van het gemiddelde loon van de werknemer dat verdiend werd voorafgaand aan de arbeidsongeschiktheid, speelt een rol bij de bepaling van de hoogte van de WGA-uitkering.
WMO
De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 heeft als doel om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarktdeel deel te kunnen laten nemen aan de maatschappij. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor uitvoering van de WMO.
Work first
Verplicht werken in combinatie met intensieve begeleiding en training.
WSV
De Wet Sociale Werkvoorziening is bedoeld voor mensen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking die niet onder normale omstandigheden kunnen werken. Sinds 1 januari 2015 maakt de WSV deel uit van de Participatiewet.
WW-uitkering
Bij werkloosheid kan een Werkloosheid-uitkering aangevraagd worden. Ze is bedoeld om het verlies aan inkomsten tussen twee banen op te vangen.
WWB
De Wet Werk en Bijstand is per 1 januari 2015 opgegaan in de Participatiewet. De WWB voorzag in arbeidsbegeleiding en
bijstand voor mensen met weinig of geen inkomen en onvoldoende vermogen.
WWZ
In juli 2015 is de Wet Werk en Zekerheid in werking getreden. De WWZ beoogt een sneller en voordeliger ontslag, het verbeteren van de positie van flexwerkers en meer mensen uit de WW aan het werk krijgen. Met de WAB in 2020 heeft een herijking plaatsgevonden.
Ziektewet
Zieke werknemers voor wie de loondoorbetalingsverplichting niet geldt kunnen een beroep doen op de Ziektewet die wordt uitgevoerd door het UWV.
Vind een re-integratiedeskundige
Zoek contact met re-integratiebureaus in uw regio voor een van bovenstaande re-integratiediensten en -onderwerpen.